Commando Centrum Social Media en wat er mee te doen

Commando Centrum Social Media

Commando centrumWat zeggen ze

Van het hebben van een pagina op bijvoorbeeld Twitter, Facebook en/of Hyves tot en met het monitoren van wat er gezegd wordt over jouw merk in social media. Dit vraagt om een commando centrum om uitingen uit de community te horen, te zien en te interpreteren. Er iets mee te doen en terug te geven is de volgende stap.

Monitoren

Afhankelijk van de zichtbaarheid van je merk wordt er over je gesproken. Ben je een klein bedrijf en wordt er niet veel over je gesproken, dan is met eenvoudige zoekinstrumenten te volgen wat er over je wordt gezegd. Maar wat als je een groot bedrijf / merk bent en er wordt veel over je gesproken, positief danwel negatief? Denk bijvoorbeeld eens aan T-Mobile die het vuur aan de schenen werd gelegd door Youp van ’t Hek.

Hoe krijg je zicht op wat er over je wordt gezegd en hoe je hier als bedrijf op moet reageren? Een deel van het antwoord is het inrichten van een commando centrum.

Luisteren – Verbinden – Handelen

Natuurlijk ben je er niet met een commando centrum alleen. Er komt veel meer bij kijken. Omgaan met social media vraagt om een bedrijfsmentaliteit. Het vraagt om luisteren naar je community, het interpreteren van wat er wordt gezegd binnen je onderneming en het weer teruggeven aan de community. Het is een mentaliteit van ‘we luisteren naar je’ en ‘we helpen je’, hoe pijnlijk het ook voor het bedrijf kan zijn. En precies tussen luisteren en helpen in zit de mentaliteit om social media succesvol toe te passen binnen het bedrijf. Het is luisteren – verbinden – handelen.

Een recent artikel van Brain Solis geeft je verdere gedachten.