Consulting

Recruitment – Assessment – Consulting

Recruitment en Cultuur

Wat is cultuur: ‘the set of shared attitudes, values, goals, and practices that characterizes an institution, organization or group’ (wiki). Of meer eenvoudig: cultuur is de optelsom van de persoonlijkheden van alle individuen die bij het bedrijf werken tot één persoonlijkheid! Cultuur is belangrijk.

Voor een geslaagde recruitmentstrategie is zicht hebben op je cultuur noodzakelijk. Het geeft de aanknopingspunten om te bepalen wie (welke persoonlijkheid) je nodig hebt. En met deze input kunnen de recruiters aan de slag en hebben ze een echt verhaal te vertellen aan de kandidaat. En de kandidaat die past die herkent zich in de cultuur. Om de cultuur in kaart te brengen en te bepalen welke kandidaatprofielen nodig zijn om de cultuur te versterken (of te doen veranderen), hebben wij de juiste technieken tot onze beschikking. En met de in kaart gebrachte cultuur, wordt het eenvoudiger om de sollicitant te boeien – binden – en vooral te behouden.

Social Media en Cultuur

Zoals voor recruitment geldt dat zicht hebben op de cultuur belangrijk is, geldt dit ook voor Social Media. Immer, door inzet van Social Media wilt u uw boodschap uitdragen en tot interactie met uw doelgroep komen. En met het uitdragen van uw boodschap, draagt u ook een stuk van uw eigen (bedrijfs)waarde uit. En deze bedrijfswaarde is mede de vertaling van uw cultuur. Daarom is het zicht hebben op uw cultuur van belang om de juiste ‘tone of voice’ te gebruiken in uw Social Media strategie. Orange Consulting kan u met het meten en vaststellen van uw cultuur helpen.

Social Media en Recruitment

De vraag die wij regelmatig krijgen: “Hoe komen wij aan mensen!”. Het antwoord voor recruitment is eenvoudig: “Door te weten wie je zoekt en te zorgen dat de sollicitant zich herkent in jouw bedrijf.” En de sollicitant ziet bedrijven tegenwoordig via social media.

“Maar wat moeten we ermee?” Door te zien wat het is en te besluiten wat je ermee wilt. Sociale media kost overigens wel tijd en het raakt bedrijven op veel fronten.

Raakt bedrijven op veel fronten

Social media raakt bedrijven niet alleen op veel fronten, maar het raakt ook jezelf, het raakt je doelgroep en het slaat terug op jezelf. En in deze nieuwe realiteit moet je je als bedrijf (blijven) positioneren.

Actief zijn met social media start dan ook door te weten wat je wilt bereiken en wie je wilt zijn. Het begint bij jezelf.

Bepalen DNA

Het antwoord op de vraag “Hoe komen wij aan…?” begint met het bepalen van je DNA wat zich onder andere uit in cultuur. Wie ben je, wat wil je bereiken en wie wil je zijn. En op basis hiervan ga je de interactie aan.

Doelgroep

Weet je wie je bent en wat je wilt bereiken, dan is de tweede stap te bepalen wie je doelgroepen zijn en waar deze zitten. Maar ook van belang is te bepalen wat je bij deze doelgroepen wilt bereiken.

Interactie

Heb je eenmaal goed zicht op wie je wilt zijn en wat je wilt bereiken, wie je doelgroepen zijn, waar ze ‘zitten’ en wat je wilt realiseren, dan is de laatste stap hoe je deze doelgroep bereikt en hoe je interactie creëert.

Luisteren – Verrijken – Aanbieden

Zijn de stappen doorlopen en heb je goed zicht op jezelf en de doelgroep, dan ga je de interactie aan volgens het principe Luisteren – Verrijken – Aanbieden met in het achterhoofd het Strategisch kader – de Gerichte actie – de Doelgroep.

Meer weten?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende scan.