Donatiesystemen: hoe meer gewaardeerd, hoe hoger de beloning

Geen vaste prijs, maar een honorarium of beloning op basis van de waardering van het uiteindelijke werk. In verschillende sectoren experimenteren (zelfstandig) ondernemers met zulke donatie- of ‘betaal-wat-je-wilt’-systemen. Hoe werkt zo’n systeem en levert het ook iets op?

Beloning

PWYW Pay What You Want Orange Recruitment werving selectie beloningAls je aan de slag gaat voor een opdrachtgever, spreek je meestal vooraf een tarief af. Per uur, per dag of per geleverde dienst of product. Dat kan ook anders. In diverse sectoren experimenteren ondernemers met donatie- of ‘betaal-wat-je-wilt’-systemen. Pas als opdracht voltooid is, wordt (een deel van) de prijs vastgesteld.

Hoe werkt dat? Een overzicht van voorbeelden uit zes sectoren: journalistiek, recruitment, horeca, schoonmaak, gaming en de creatieve industrie.

Recruitment: geen vaste fee, maar pas betalen als je tevreden bent

In de recruitmentwereld werken bureaus meestal met een vast percentage voor werving en selectie gebaseerd op de beloning van de werknemer bij indiensttreding. Orange Recruitment doet dat niet. Dit werving- en selectiebureau uit Utrecht werkt sinds 2015 op basis van ‘pay what you want’. Pas op het moment dat de kandidaat het contract tekent, bepaalt de klant wat hij aan de bemiddelaar betaalt.

Orange Recruitment

Wouter Wouters van Orange Recruitment wilde het anders doen dan de rest, vertelt hij ZiPconomy. “Ik besloot pay-what-you-want een jaar te proberen. Ik werd voor gek verklaard toen ik ermee begon en gewaarschuwd dat ik een percentage van mijn inkomen weg gaf.”

De klant bepaalt pas wat hij betaalt op het moment dat hij een kandidaat die Orange Recruitment gevonden heeft, in dienst neemt. “Soms spreken we zelfs een termijnbedrag af,” vertelt Wouters. “Als de kandidaat niet bevalt na een paar maanden, stopt de betaling. Zo dragen wij ook een deel van het risico.”

Het was ook wel even wennen. “Sommige klanten vonden het moeilijk. Ze zijn gewend aan vaste percentages, ze wisten niet wat ze nu moesten voorstellen. Dan kon ik ze natuurlijk wel helpen met de berekening”, zegt hij. “Zo’n voorstel achteraf kan veel concreter zijn, want ondertussen is de klant al geholpen: hij heeft de kandidaat die hij zocht.”

Het bedrag valt nooit extreem laag uit, vertelt hij. Integendeel. Daarbij merkt hij op dat hij deze werkwijze alleen hanteert bij bestaande klanten of ‘warme aanbevelingen’. “Het werkt alleen op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Na het experiment van een jaar, ben ik er niet mee gestopt.”

Wat doet dat met de omzet van Orange Recruitment? “De gemiddelde fee is gedaald, maar onze omzet is gestegen”, vertelt Wouters. “Achteraf de prijs bepalen wordt gewaardeerd en het verlaagt de drempel om met ons zaken te doen.”

Lees het hele verhaal op ZiPconomy.