Recruiters twitteren over melk en suiker in de koffie
Twitter als onderdeel van de recruitmentstrategie
Twitter is aan een opmars bezig. Dat valt niet te ontkennen en diverse bronnen bevestigen dit. Ook het gebruik blijft toenemen. Twitter is onderdeel van de recruitmentstrategie van een aantal werving en selectie bureaus en corporate recruiters. Maar het lijkt erop dat het vooral de (corporate) recruiters zijn die het medium massaal gebruiken en het als het middel zien om personeel te werven. En weer diezelfde recruiters reageren op elkaar hoe goed het werkt en zo ontstaat de zichzelf vervullende profetie waardoor de invloed groter lijkt dan deze is.
Over hoeveel twitteraars praten we eigenlijk
Nederland heeft ongeveer 200.000 actieve Twitter-accounts van waaruit regelmatig berichten worden verzonden. Rond de 80% van de accounts wordt privé gebruikt, 5% is zakelijk en 12% is zowel zakelijk als privé. Hierbij is de gemiddelde leeftijd van de twitteraar 27 jaar en is 85% van de twitteraars tussen de 10 en 40 jaar oud.
Dus de besproken impact van recruitment via twitter gaat feitelijk over een groep van 200.000 gebruikers. Hiervan valt ook nog eens een deel af omdat deze te jong zijn (of je moet aan pre-campus recruitment willen doen) of dat het puur voor privé tweets wordt gebruikt.
Recruiters en Twitter
Voor het bekendmaken van vacatures blijft Twitter een prima medium. Je hebt een vacature en je plaatst deze onder andere op je website en Twitter. En nu maar hopen dat een kandidaat je vacature vindt. Afhankelijk van de zoekopdracht van de sollicitant via Google ontvangt deze een paar honderdduizend resultaten. Ook bij Twitter kan je zoeken, maar de timeline van de search is beperkt van enkele uren tot een paar dagen. Gelukkig pakt Google ook tweets op in de zoekresultaten, maar dan is weer belangrijk of je als twitteraar autoriteit hebt, althans volgens Google methodiek.
Dus voor het vinden van een baan kan de sollicitant onder andere zoeken via Google of Twitter, maar het is dan te hopen dat je als recruiter weet op te vallen tussen de vele duizenden berichten.
Volgen van recruiters op Twitter
Om als recruiter Twitter goed in te zetten is het niet alleen van belang om vacatures te publiceren, maar ook om volgers te krijgen. Deze volgers dienen bij voorkeur potentiële sollicitanten te zijn die jou / jouw bedrijf volgen of personen die op het gebied van referral recruitment een steentje kunnen bijdragen. Deze volgers zijn om een bepaalde reden geïnteresseerd in het bedrijf en deze moet je koesteren. Om de proef op de som te nemen of wij gekoesterd werden, hebben wij afgelopen periode een aantal corporate recruiters (zijnde recruiters die niet bij een bureau werken) gevolgd. Het resultaat: ja we zien vacatures langskomen. Een deel van de recruiters weet Twitter goed in te zetten. Maar de kwaliteit van de tweets laat bij een aantal recruiters te wensen over. Wat kwamen wij tegen:
- Tweets in de trant van ‘vacature voor … bij … reageer per DM’. Als sollicitant weet je feitelijk nog steeds weinig en verwijzing naar een pagina ontbreekt. Daarnaast als je reageert per DM moet je je direct ‘bloot’ geven zonder te weten of je de vacature leuk vindt;
- Tweets met mededelingen dat men in de file staat, melk en suiker in de koffie gebruikt, dat men maar thuis blijft werken omdat het glad is (november / december 2010) en nog veel grotere onzin. Het resultaat van dergelijke tweets is dat je of de recruiter irritant vindt worden (en het vertrouwen in de kwaliteit van de recruiter – of erger – het employer brand negatief bijstelt) of de recruiter – en daarmee ook het bedrijf – niet meer gaat volgen;
- Tweets met onduidelijk boodschappen waar je geen actie op onderneemt. En dit is jammer, daar onder sommige tweets toch hele mooie vacatures verscholen lagen.
Conclusie: werkgevers moeten recruiters verbannen die Twitter opvatten als iets sociaals met media doen waarop je naast vacatures ook irrelevante en ondoordachte boodschappen kan uitzenden.
Twitter als onderdeel van de brandingstrategie
Het werven van sollicitanten via Twitter is goed mogelijk en verdient een vaste plaats in de communicatiestrategie. Het medium dient een onderdeel te zijn van de recruitment- en brandingstrategie, waarbij zelfs meerdere Twitter-accounts kunnen worden ingezet. Bijvoorbeeld specifiek voor vacatures, voor bedrijfsinformatie en desnoods een account voor berichten als wat je in je koffie gebruikt om je komst aan te kondigen.